علامت تجاری منشور

روایت ها

متن کامل

برنامه رژیم غذایی GM: فقط در هفت روز چربی را کم کنید



رژیم


نوشته: Rachael Link



برگردان منشور

رژیم GM، که به رژیم غذایی جنرال موتورز هم معروف است برنامه ای است که قول می دهد به شما کمک کند تنها در عرض یک هفته تا حدود 6.8 کیلو گرم وزن کم کنید.

این رژیم غذایی اجازه می دهد که هر روز غذایی متفاوت یا یک گروه غذایی را بخورید.

طرفداران این رژیم غذایی ادعا می کنند این روش باعث تحریک کاهش وزن می شود و کمک می کند چربی سریع تر از سایر رژیم ها بسوزد. اما آیا واقعا" مؤثر است؟

این مقاله نگاهی به رژیم GM و مزایا و معایب آن می اندازد.


رژیم غذایی GM چیست؟

ظاهرا" رژیم غذایی GM در سال 1985 برای کارمندان جنرال موتورز تهیه شد. گفته می شود این برنامه به کمک وزارت کشاورزی و سازمان غذا و داروی امریکا، پس از آزمایش گسترده در مرکز تحقیقات جان هاپکینز، تهیه شد.

اما، این ادعا تا به حال به عنوان یک افسانه شهری دروغین مطرح شده است و منشأ واقعی رژیم غذایی GM هنوز نا شناخته است.

برنامه رژیم غذایی GM به هفت روز تقسیم می شود، هر کدام با قواعدی سخت در باره این که کدام گروه غذایی را می توانید مصرف کنید. برای مثال، رژیم شما در روز دوم تنها به سبزیجات محدود می شود در حالی که روز پنجم به شما دستور داده می شود چندین گوجه فرنگی کامل و مقدار زیادی گوشت بخورید. این رژیم احتمالا" به شما کمک می کند:

طرفداران رژیم غذایی GM می گویند این رژیم مؤثر است چون بسیاری از غذاهای موجود در این برنامه، مثل میوه جات و سبزیجات، کم کالری هستند. این می تواند با کم کردن کالری به کاهش وزن کمک کند و این زمانی است که شما کالری کمتری از آن چه در طول روز می سوزانید، دریافت می کنید.

این برنامه همچنین بیان می کند که بسیاری از غذاهای موجود در رژیم "غذاهای کالری منفی" هستند بدین معنی که آن ها کالری کمتری از آنچه برای هضم مصرف می کنند، دارند.

بسیاری از غذاهایی که رژیم توصیه می کندحاوی آب زیاد هم هستند. به همین جهت، طرفداران آن ادعا می کنند که رژیم غذایی GM به کاهش چربی سرعت بخشیده و به سم زدایی بدن کمک می کند.

حامیان آن همچنین می گویند که برای رسیدن به اهداف بلند مدت وزن، می توانید با منظور کردن فاصله های 5 تا 7 روزه، چندین بار آن را تکرار کنید.


در این رژیم غذایی چه چیزهایی می خورید؟


سبزیجات

رژیم غذایی GM به هفت روز تقسیم می شود با قوانینی متفاوت که در هر روز اعمال می شود.

توصیه می کند 8 تا 12 لیوان آب در روز بنوشید تا در طول روز دچار کم آبی نشوید.

گرچه ورزش برای کاهش وزن در این رژیم ضروری نیست اما اختیاری است. به هر حال، رژیم درسه روز اول، ورزش را توصیه نمی کند.

این رژیم همچنین به پیروانش اجازه می دهد هر روز دو تا سه کاسه "سوپ اعجاب آور GM" را بخورند. این سوپ از کلم، کرفس، گوجه فرنگی، پیاز، و فلفل تهیه می شود.

دستور العمل های خاص هر روز این رژیم غذایی یه شرح زیر است:

روز اول

  • فقط میوه بخورید - هر نوع میوه ای بجز موز.
  • هیچ حد اکثری برای مصرف میوه مشخص نشده است.
  • رژیم طرفداران را بخ خوردن هندوانه برای تسریع کاهش وزن تشویق می کند.
  • روز دوم

  • فقط سبزیجات بخورید چه پخته و چه خام.
  • هیچ حد اکثری برای میزان سبزیجات تعیین نشده است.
  • سیب زمینی را تنها به صبحانه محدود کنید.
  • روز سوم

  • فقط هر نوع میوه و سبزیجات، به استثنای موز و سیب زمینی، بخورید.
  • رژِیم هیچ حد اکثری را برای مصرف تعیین نکرده است.
  • روز چهارم

  • تنها موز و شیر مصرف کنید.
  • می توانید تا 6 موز بزرگ یا 8 موز کوچک مصرف کنید.
  • سه لیوان شیر، ترجیحا"بی چربی، بنوشید.
  • روز پنجم

  • دو تکه 284 گرمی گوشت گوساله، مرغ، یا ماهی بخورید.
  • علاوه بر گوشت، می توانید تنها 6 عدد گوجه فرنگی کامل بخورید.
  • گیاه خواران می توانند گوشت را با برنج قهوه ای یا پنیر لور جایگزین کنند.
  • برای دفع اسید اوریک اضافی از بدن، مصرف آب را دو لیوان اضافه کنید. این یک ماده شیمیایی تولید شده از تجزیه پیورین موجود در گوشت است.
  • روز ششم

  • فقط دو تکه 284 گرمی گوشت گوساله، مرغ، یا ماهی بخورید.
  • این وعده می تواند همراه با مقدار نا محدودی سبزیجات، به استثنای سیب زمینی، باشد.
  • گیاه خواران می توانند گوشت را با برنج قهوه ای یا پنیر لور جایگزین کنند.
  • برای دفع اسید اوریک اضافی از بدن، مصرف آب را دو لیوان اضافه کنید.
  • روز هفتم

  • فقط برنج قهوه ای، میوه، آب میوه، و سبزیجات استفاده کنید.
  • برای هر کدام از این غذا ها هیچ حد اکثری تعیین نشده است.
  • سایر دستور العمل ها

    رژیم غذایی GM علاوه بر برنامه فوق، چند دستور العمل دیگر هم ارائه داده است. قبل از هر چیز، حبوبات در رژیم غذایی مجاز نیست. رژیم ادعا می کند که حبوبات کالری زیادی دارند و ممکن است سبب افزایش وزن شوند.

    قهوه و چای سبز مجاز است البته بدون اضافه کردن شیرین کننده ها. سودا، الکل و سایر نوشیدنی های پرکالری مجاز نیست مگر این که در رژیم ذکر شده باشد.

    علاوه بر این، برخی از جایگزین ها مجاز است. برای مثال، می توانید از پنیر لور برای جایگزینی گوشت و از شیر سویا به جای شیر معمولی استفاده کنید.

    در نهایت، رژیم GM توصیه می کند برای حفظ وزن پس از اتمام برنامه یک هفته ای، از رژیمی پر پروتئین و کم کربوهیدرات استفاده کنید.

    فواید رژیم GM

    گر چه هیچ تحقیقی در باره رژیم GM نشده است اما در باره برخی از جنبه های آن تحقیقاتی صورت گرفته است. قبل از هر چیز، این برنامه افزایش مصرف میوه جات و سبزیجات را تشویق می کند که نشان داده شده به کاهش وزن کمک می کند. دلیل آن این است که میوه جات و سبزیجات کم کالری هستند و می توانند موجب کم شدن بیشتر کالری و بالا رفتن میزان کاهش وزن گردند.

    در مطالعه ای در 2015 بر روی بیش از 133000 نفر شرکت کننده، افرادی که بیشترین مصرف میوه و سبزیجات غیر نشاسته ای را داشتند طی یک دوره چهار ساله با کمترین خطر تغییر وزن مواجه بودند.

    علاوه بر این، رژیم بعضی از میوه ها و نوشیدنی ها را که باعث افزایش وزن می شوند محدود می کند. برای مثال، نشان داده شده که نوشیدنی های شیرین به افزایش وزن کمک می کنند.

    الکل هم دارای کالری زیاد است و ممکن است باعث افزایش وزن شود.

    علیرغم مقررات شدید درباره این که چه غذاهایی در چه روزهایی خورده شود، رژیم بر اساس اولویت شخص اجازه انتخاب گوشت ها، میوه جات، و سبزیجات را می دهد. این موجب می شود که برنامه کمتر محدود احساس شود.

    معایب رژیم GM

    پیروی از رژیم GM معایب زیادی دارد از جمله:

    آیا باید رژیم GM را امتحان کنید؟

    بسیاری از افراد دنبال ترتیبی سریع برای از دست دادن سریع وزن هستند. متأسفانه امکان ندارد تنها در عرض یک هفته به کاهش وزن طولانی مدت رسید.

    اگرچه این رژیم خوردن میوه جات و سبزیجات و محدود کردن نوشیدنی های شیرین شده با شکر را تشویق می کند اما معایبش به مراتب بیش از منافع بالقوه اش می باشد.

    به طور خلاصه، پشتوانه تحقیقاتی ندارد، فاقد مواد مغذی ضروری است و باعث کاهش وزن طولانی مدت نمی شود.

    به جای در گیر شدن در چرخه های بی پایان رژیم غذایی و کم کردن وزن و بدست آوردن مجدد آن، سعی کنید رژیم غذایی سالمی را در زندگی روز مره تان بگنجانید. هم وزن بهتر و هم سلامت بیشتری خواهید داشت.



    منبع:authoritynutrition.com