علامت تجاری منشور

روایت ها

متن کامل

رژیم غذایی و تغذیه



تغذیه

ترجمه: منشور

یک رژیم متعادل از گروه های مختلف غذایی به عملکرد بدن و مغز کمک کرده و به ما کمک می کند سالم بمانیم. این ممکن است به کاهش خطر تشنج برای برخی از افراد مبتلا به صرع کمک کند. تهیه غذا در منزل، امکان کنترل بیشتری بر آنچه می خورید را فراهم می کند و برخی چیزها می تواند آشپزی را، اگر تشنج دارید، ایمن تر کند. هیچ غذای خاصی وجود ندارد که معمولا" باعث تشنج شود، چون صرع بسیار خاص است.

رژیم غذایی چگونه بر صرع اثر می گذارد؟

اگرچه شواهد اندکی مبنی بر تأثیر مستقیم یک رژیم متعادل غذایی بر تشنج دارد وجود دارد اما یک رژیم متعادل مواد مغذی لازم را فراهم کرده و سطح انرژی ما را پایدار نگه می دارد. رژیم متعادل همچنین به حفظ الگوی منظم خواب و فعال بودن کمک می کند که هر دوی آن ها برای سلامتی کلی مفیدند. در بعضی از افراد خواب کافی ممکن است به کاهش خطر تشنج کمک کند. رژیم غذایی مناسب برای شما ممکن است به شما کمک کند احساس مثبت کنید، قادر به تمرکز بیشتر و کنترل بیشتر زندگی و تصمیماتتان در باره مدیریت صرعتان باشید.

رژیم غذایی متعادل چیست؟

یک رژیم غذایی متعادل معمولا" از کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، و میوه، و نوشیدن مایعات زیاد تشکیل شده است. تحقیقات در باره این که رژیم سالم غذایی چیست همچنان ادامه دارد و رهنمود های تغذیه هم تحت تأثیر عواملی چون کجا زندگی می کنیم، نیاز های سلامتیمان چیست، و شیوه زندگیمان چگونه است قرار می گیرند.

کربوهیدرات ها تأمین کننده انرژی هستند و در غذاهایی چون سیب زمینی، نان، پاست، و برنج یافت می شوند. نوع فرآوری نشده این غذا ها تأمین کننده ویتامین بیشتر، مواد معدنی، و فیبر (که به دفع مواد زائد بدن کمک می کند) می باشد.

چربی ها شامل روغن، ماهی چرب، آجیل و دانه ها است.چربی ها به ما کمک می کنند مواد مغذی از جمله برخی ویتامین های مهم را جذب کنیم و خود را گرم نگه داریم. چربی ها به حفظ سلامت سلول ها کمک می کنند و به ما انرژی می دهند.

پروتئین ها عضلات، هورمون ها، آنزیم ها، سلول های قرمز، و سیستم ایمنی بدن ما را ساخته و تقویت می کنند. پروتئین در غذاهای لبنی چون شیر، پنیر، و همچنین در گوشت، ماهی، سویا، لوبیا، عدس، و تخم مرغ وجود دارد.

سبزیجات و میوه از رنگ های مختلف تأمین کننده ویتامین ها و مواد معدنی هستند. آن ها همچنین ما را ار عفونت، آسیب دیدن سلول هایمان، و بیماری ها حفظ می کنند. اخیرا" توصیه شده که سعی کنیم در روز حد اقل پنج وعده سبزیجات و میوه بخوریم.

غذاهای پخته شده اگر بخار پز، پخته، کبابی، آب پز باشند معمولا" بهتر از سرخ شده است.

نوشیدن آب به عملکرد و تمرکز ما کمک می کند و خطر تشنج ناشی از کم آبی را کاهش می دهد.

غذا برای سطوح پایدار انرژی

خوردن غذاهایی که سطوح انرژی را به آرامی و مداوم آزاد می کند به شما کمک می کند مدت طولانی تری احساس سیری کنید و از غذاهایی که سریع انرژی آزاد می کنند اغلب فیبر بیشتری تأمین می کنند.

غذاهایی که انرژی مداوم آزاد می کنند عبارتند از: دانه های فرآوری نشده، نان های سبوس دار و دانه پاشیده؛ برنج باسماتی دانه بلند و قهوه ای؛ پاستا و نودل؛ جو و صبحانه های حاوی جو؛ نخود فرنگی، حبوبات و بقولات؛ ماست؛ آجیل؛ سیب زمینی شیرین؛ سیب زمینی تازه (پوست دار)؛ سبزیجات غیر نشاسته ای مثل سبزی ها، بروکلی، پیاز و گوجه فرنگی؛ سیب، گلابی، و اکثر توت ها.

غذا هایی که سبب اوج و افت انرژی می شوند عبارتند از: نان سفید؛ غلات فرآوری شده، بیسکویت و کیک؛ عسل؛ نوشابه های قندی و غذاهای شیرین؛ آب میوه؛ چیپس؛ پوره سیب زمینی؛ زردک؛ خرما و هندوانه. به طور کلی، غذاهای فرآوری شدهیا زیاد پخته شده و میوه های بیش از حد رسیده.

سطوح پایدار انرژی می تواند به شما کمک کند احساس فعال بودن بیشتر کنید و اثرات مثبت ورزش هم ممکن است به کاهش تشنج در برخی افراد مبتلا به صرع کمک کند.

انواع مختلف چربی ها

چربی های امگا 3 به حفظ سلامت قلب و پوست کمک می کند و می تواند سطوح انرژی را افزایش دهد. ماهی های چرب مثل قزل آلای خالدار، سالمون، ساردین، شاه ماهی، و ماهی کولی همه دارای سطوح بالای امگا 3 هستند. سایر غذاهای غنی از امگا 3 عبارتند از دانه کتان، شاهدانه، و گردو.

آژانس استاندارد های غذایی توصیه می کند که بزرگسالان باید در هفته حد اقل دو وعده ماهی بخورند که یک وعده آن ماهی چرب باشد. به زنان باردار، شیرده، یا کسانی که می خواهند خانواده تشکیل دهند توصیه می شود بیشتر از دو وعده در هفته ماهی چرب مصرف نکنند.

از چربی هایی که باید در صورت امکان پرهیز شود چربی های ترانس یا چربی های هیدروژنه در روغن های فرآوری شده شیمیایی، بیسکویت ها، کیک ها، مارگارین، و غذاهای زیاد سرخ شده می باشد. تجزیه این چربی ها برای بدن مشکل است و به افزایش سطح کلسترول که عامل خطر سکته مغزی و بیماری قلبی است مرتبط دانسته شده اند.

دانستن این که چه می خوریم

تحقیق در مورد غذاهایی که برای ما خوب یا بد هستند ادامه دارد. گزارش ها و توصیه های رسانه ها در باره این که چه بخوریم می تواند گیج کننده و ضد و نقیض-054 باشد. ضمنا" دشوار است که بدانیم غذای ما حاوی چه چیزی است.

برچسب "چراغ راهنمایی" بر روی غذاهای سوپر مارکت یکی از روش هایی است که به ما کمک می کند بفهمیم چه چیزی در غذا هست. در این روش از بر چسب های قرمز، زرد، و سبز برای نشان دادن سطوح زیاد تا کم کالری، قند، چربی، و نمک توصیه شده جهت مصرف روزانه استفاده می شود. در یک نگاه، غذاهایی با برچسب های سبز بیشتراز قرمز می تواند در انتخابتان برای حفظ رژیم متعادل کمک کند.

آماده کردن غذا

آماده کردن غذا توسط خودتان کنترل بیشتری بر آن چه می خورید در اختیارتان می گذارد. اگر تشنج دارید، بعضی چیزها ممکن است به پختن ایمن تر غذا کمک کنند. این ها عبارتند از تخلیه کننده کتری، و سبد های سیمی داخل ماهی تابه، برایجلوگیری از بلند کردن ظروف آب داغ؛ استفاده از حلقه درپوش در پشت درپوش، و قرار دادن دسته قابلمه ها در کنار آن ها؛ و استفاده از مایکرو ویو به جای فر.

مکمل های ویتامین و مواد معدنی

برای اکثر مردم، یک رژیم غذایی متنوع و سالم همه ویتامین ها و مواد معدنی لازم را تأمین می کند. مصرف مکمل های غیر لازم می تواند مضر باشد. به عنوان مثال، زنان باردار یا زنانی که برای حامله شدن برنامه ریزی می کنند باید از مصرف بیش از حد ویتامین A، که در مکمل های جگر و روغن ماهی یافت می شود مثل روغن کبد ماهی، اجتناب کنند.

به هر حال، اگر مکمل نیاز دارید پزشکتان می تواند به شما توصیه کند. برای مثال، به همه زنان باردار یا آن هایی که برای حامله شدن برنامه ریزی می کنند توصیه می شود روزانه اسید فولیک مصرف کنند.

ویتامین D به بدن کمک می کند کلسیم را جذب کرده و استخوان های سالم ایجاد کند. نور خورشید منبع اصلی ویتامین D است و هنگامی که کمی نور خورشید وجود دارد اکثر مردم می توانند به اندازه کافی برای تمام روزشان ذخیره کنند. ویتامین D در تخم مرغ، ماهی چرب، روغن کبد ماهی، وغذاهایی که ویتامین D به آن ها افزوده شده، مثل بعضی از غلات صبحانه، و محصولات لبنی، نیز وجود دارد. وزارت بهداشت امریکا توصیه می کند که زنان باردار یا شیرده روزانه یک مکمل ویتامین D مصرف کنند.

برخی از داروهای ضد صرع می توانند تراکم استخوان را کاهش دهند و استخوان ها را ضعیف کرده و به احتمال زیاد شکننده کنند. برای جلوگیری از آن دکتر ها ممکن است آزمایش تراکم استخوان بدهند و یک مکمل ویتامین D تجویز کنند.

آیا هیچ رژیم غذایی خاصی می تواند به جلوگیری از تشنج کمک کند؟

درمان های تغذیه ای می توانند به افرادی که تشنج با کنترل ضعیف هستند با استفاده از سطح خاصی از چربی، کربوهیدرات، و پروتئین برای تأثیر گذاری بر نحوه عملکرد مغز کمک کند.

رژِیم کتوژنیک نوعی درمان پزشکی است که تحت نظر یک متخصص تغذیه و یک متخصص صرع اجرا می شود. این رژیمی است که نباید بدون نظارت شروع شود. در حال حاضر، رژیم کتوژنیک بیشتر برای کودکانی که صرعشان به داروهای ضد صرع پاسخ نمی دهد استفاده می شود. درمان های تغذیه ای برای بزرگسالان هم به طور محدود در انگلستان موجود است.

آیا هیچ غذایی محرک تشنج می باشد؟

در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نوع خاصی از غذا پیوسته باعث تحریک تشنج در افراد مبتلا به صرع می شود (بجز در موارد نادر صرع انعکاسی که در آن تشنج ها با خوردن غذاهای خیلی خاص تحریک می شوند).

صرع انعکاسی - صرعی که در آن تشنج افراد با تحریک کننده خاصی اتفاق می افتد. صرع انعکاسی شامل صرع "حساسیت به نور"، "صرع مطالعه" (تشنج ناشی از خواندن"، و "صرع هراس" (تشنج ناشی از شوک ناگهانی یا صدای بلند) می باشد.

اگرچه برخی از تحریک کننده های شایع، مثل بیخوابی،استرس، و الکل برای تشنج وجود دارد اما صرع افراد متفاوت است. بعضی ها احساس می کنند که برخی از رنگ ها و مواد نگهدارنده، گلوتامات منوسریم (طعم افزای چینی)، یا شیرین کننده های مصنوعی می توانند باعث تشنج آن ها شوند.بسیاری از غذاهایی که برچسب "کم چرب" دارند حاوی این عناصر مصنوعی هستند. برخی از مبتلایان به صرع از خوردن غذاهای خاص، اگر به نظر برسد باعث تشنج می شوند، اجتناب می کنند.

آب گریپ فروت و آب انارباعث تشنج نمی شوند اما می توانند عوارض جانبی برخی داروهای صرع، مثل کاربا مازپین، دیازپام، و میدازولام را محتمل تر سازند. بروشور داروی شما به شما می گوید که آیا باید از نوشیدن این آب میوه ها پرهیز کنید یا نه.



منبع:www.epilepsysociety.org.uk

ترجمه اخبار علمی و مقالات منابع معتبر در زمینه های گوناگون علمی، فنی، و اجتماعی را در منشوربخوانید