علامت تجاری منشور

روایت ها

متن کامل

چگونه جلوی خیال خودکشی را بگیریم و آن را درمان کنیم


خودکشی

نوشته: Dr. Axe

برگردان منشور

انزوای اجتماعی و احساس تنهایی زیاد، به دام افتادگی و نا امیدی، برخی از متداول ترین علائم هشدار دهنده ای هستند که ممکن است شخص را به سوی خیال خودکشی سوق دهند. هر سال تنها در ایالات متحده امریکا 40000 خودکشی موفق و تعداد زیادتری نا موفق وجود دارد. میلیون ها نفر از اعضای خانواده، دوستان، معلمان و درمانگران در بی خبری از انجام چنین اقداماتی قرار می گیرند و متحیرند که احتمالا" برای جلو گیری از آن چه می توان کرد.

برخی از گزارش ها حاکی از آن است که هر ساله صد ها هزار نفر اقدام به خودکشی می کنند که اکثر آن ها از افسردگی شدید قبلی رنج می برند که هرگز تشخیص داده نشده است. تخمین زده می شود علت 25 تا 35 در صد همه خودکشی ها مستقیما" افسردگی است. اگر چه همه کسانی که مبتلا به افسردگی هستند به فکر خودکشی نیستند، اما وقتی افسردگی شدید می شود و درمان نشده باقی می ماند ممکن است تا این حد تشدید شود.

از آن جا که در صد بالائی از افرادی که اقدام به خودکشی می کنند و ممکن است افسرده هم باشند و سایر مسائل رفتاری را هم نشان دهند ( مثل داشتن اضطراب بالا یا مشکلات سوء استفاده از مواد)، معمولا" قبل از خودکشی علائم هشدار دهنده خاصی را از خود نشان می دهند. یاد گرفتن علائم هشدار دهنده معمول، همراه با سایر نشانه های افسردگی حاد، می تواند در پیشگیری از واقعه خودکشی کسی که در معرض خطر است، کمک کند.

خیال خود کشی چیست؟

خیال خودکشی شامل فکر کردن در باره کشتن خود می باشد که معمولا" با نشانه های دیگری از افسردگی یا تغییرات رفتاری همراه است. برای بسیاری از آن هایی که خیال خودکشی دارند افسردگی بر اثر واکنش به ضربه یا مجموعه ای از اتفاقات غم انگیز زندگی ناشی می شود. ضمنا" دریافته اند که سوء استفاده از مواد مخدر و الکل می تواند افسردگی را شدت بخشیده و احتمال خودکشی را بیشتر کند. یک مطالعه بزرگ که شامل 43000 شرکت کننده در ایالات متحده امریکا بود نشان داد درمیان افسرده ترین افراد، حدود 20 در صد مشکلات سوء استفاده از نسخه، مواد مخدر، و الکل را هم دارند.

یکی دیگر از یافته های تعجب آور این است که در صد بالائی از افراد با افسردگی شدید که ممکن است در معرض خطر خودکشی باشند علائم بیماری های دیگری را هم که ممکن است با تغییرات خلق و خوی نامربوط باشند از خود نشان می دهند. این بیماری ها شامل زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر، اختلالات گفتاری، آرتروز، و مشکلات پوستی می باشد که مثل افسردگی یا سایرمشکلات روانی، در واقع ریشه در میزان استرس بالا و التهاب دارد.

گاهی ابتلا به یک بیماری جدی، برای مثال، اختلال شناختی یا سرطان، یا مسن بودن زیاد می تواند منجر به افسردگی و احتمالا" رفتار خودکشی شود. و متاسفانه این یک دور باطل است چون هرچه یک فرد افسرده تر و دارای استرس بیشتر می شود، معمولا" از سلامت کلی او بیشتر کاسته می شود.

نشانه ها و علائم هشدار دهنده فردی که خیال خودکشی دارد

بسیاری از بیماران مبتلا به افسردگی حاد این تصور را دارند که کاملا" تنها هستند، هیچ کس نیست که به حرف آن ها گوش بدهد یا مشکلاتشان را بفهمد و غیر ممکن است که به زندگی امیدوارانه تر و شادتر برگردند.

مشاهده شده اکثر آن هایی که اقدام به خودکشی کرده اند یا گزارش شده که در گذشته خیال خودکشی داشته اند، نشانه ها و علائم زیر را به طور مشترک داشته اند:

بنیاد امریکایی پیشگیری از خود کشی اظهار می دارد که علائم هشدار دهنده ای که نشان می دهد فکر خودکشی در ذهن فردی هست و باید فورا" مداخله شود، عبارتند از:

عوامل خطرزای خودکشی و علل اصلی افسردگی

چه نوع شرایط و شیوه های زندگی ممکن است شخص را در معرض خطر فکر خودکشی یا افسردگی شدید قرار دهد؟ چنانچه فردی اخیرا" با اختلال روانی دیگر مبارزه می کند یا در گذشته اقدام به خودکشی کرده است، در گروه پر خطر قرار دارد. طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، برخی دیگر از عوامل مخاطره آمیز داشتن خیال خودکشی عبارتند از:

درمان معمول افکار خودکشی و افسردگی شدید

افسردگی شدید و اقدام به خودکشی معمولا" با تلفیقی از تجویز دارو و درمان معالجه می شود. گرچه هر بیماری نیاز به استفاده از دارو برای غلبه بر علائم مربوط به تغییرات خلق و خوی ندارد اما بسیاری از آن ها احتیاج دارند. معمولا" دارو به تنهایی، تنها درمان مورد استفاده برای بیماران افسرده نیست چون، به لحاظ آن که اغلب همه مشکلات زمینه ای روانشناختی بیمار را حل نمی کند، اثرش پس از مدتی متوقف می شود ضمن آن که ممکن است داروها اثرات جانبی بسیاری داشته باشند.

کارشناسان بر این عقیده اند که بسیاری ازبیمارانی که خیال خودکشی دارند شانس بهتری برای رهایی از مشکلات روحی و روانی خود دارند به شرط آن که لا اقل طی دوره درمان، از دارو استفاده کنند. یک اشکال این است که معلوم شده داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی، همراه با دیگر داروهای روانگردان، گاه باعث اثرات جانبی مختلفی چون وابستگی، تغییرات وزن، مشکلات بینایی، خستگی، سرگیجه، سوء هاضمه و اختلال عملکرد جنسی می شوند.

پیشگیری از خودکشی و درمان های طبیعی برای خیال خودکشی

  1. کمک گرفتن از متخصصان. اگر افکار خودکشی در ذهنتان است بهترین کار این است که با کسی که می تواند کمک کند تماس بگیرید. یک درمانگر را در منطقه خود پیدا کنید یا حتی به پزشک همیشگی خود بگوئید که خیلی احساس افسردگی و نا امیدی می کنید. پیدا کردن یک مشاور که درمان شناختی رفتاری ارائه می کند، نوعی روان درمانی انجام می دهد که یکی از قدرتمند ترین چیزهایی است که شخصی که خیال خودکشی دارد یا بسیار مضطرب یا افسرده است نیاز دارد. سازمان پیشگیری از خودکشی تکزاس اظهار می دارد درمان شناختی رفتاری با آموزش راه های مؤثرتر و کم خطر تر به بیمار برای مقابله با عوامل استرس زایی که مستعد کننده افکار خودکشی یا بحران خودکشی هستند، عمل می کند. استراتژی های مقابله با استفاده از مهارت های رفتاری، شناختی، و تعاملی به بیماران می آموزد که افکار افراطی، غیر واقعی، خطرناک، و منفی خود راشناسایی کنند تا به آن ها واکنش نشان ندهند. روش های دیگری را که می توانید برای کمک استفاده کنید عبارتند از:
  1. کمک اضطراری بخواهید. خط کمک به افرادی که خیال خودکشی دارند در امریکا سال هاست برای کمک به آن هایی که در لحظه آخر می ترسند جای دیگری برای توسل وجود نداشته باشد موفق عمل کرده است. مشاوران آموزش دیده مراکز بحران خودکشی در تمام ساعات شبانه روز برای شنیدن نیاز ها آماده اند و مشاوره رایگان اضطراری یا مداخله خودکشی ارائه می دهند. مهم تر از آن، اطلاعات ارجاعی سلامت روان را هم برای کمک به بیماران افسرده ارائه می کنند.
  2. حمایتتان را از کسی که می دانید دارد رنج می برد نشان دهید. برای کسی که خیال خودکشی دارد چه می توانید بکنید تا نشان دهید برای کمک به او آماده اید و چیز نا امید کننده ای وجود ندارد؟ کارشناسان رهنمود های زیر را برای نشان دادن علائمی از توجه نسبت به کسی که به شدت نیازمند آن است توصیه می کنند:
  1. افسردگی و اضطراب را با یک رژیم غذایی پشتیبان کاهش دهید. نمی دانم باور می کنید یا نه، ولی معلوم شده که برخی از انتخاب غذاها می توانند نشانه های افسردگی راکمتر کنند و مانع شدید تر شدن مشکلات روانی شوند. تغییرات غذایی که به سلامت روان کمک می کنند عبارتند از:
  1. استرس را با ورزش های بدنی و تمرین های ذهنی کنترل کنید. ورزش نشان داده است که به پیشگیری و درمان علائم افسردگی از طریق افزایش تولید "هورمون های شادی" مثل سروتونین، اندروفین، و نوروپپتید کمک می کند. بنظر می رسد ورزش در محیط باز به خصوص برای کسانی که مشکلات مربوط به خلق و خوی دارند مفید است. بتدریج شروع کنید و یا از همراه یا دوستی مسئولیت پذیر که بتوانید با او بدوید، دوچرخه سواری کنید، برقصید، تمرین یوگا بکنید یا به ورزشگاه بروید، کمک بگیرید
  1. چیزی را پیدا کنید که به شما احساس هدف می دهد. یکی از قویترین چیزهایی که می توانیم برای بهبود خوشحالی و سلامت روانمان انجام دهیم یافتن راه هایی برای کمک به دیگران است. محبت ورزیدن، آموزش دیگران، خدمات اجتماعی و داوطلبانه همه راه هایی قوی است که احساس نزدیکی بیشتر با اطرافیانمان کنیم و احساسمان را از داشتن هدف پربارتر کنیم. از خودتان بپرسید چه استعدادهایی دارید؟ به چه چیز هایی علاقمندید؟ چه چیزهایی آموخته اید که می توانید با دیگران قسمت کنید تا آن ها را خوشحال تر کنید؟
منبع: draxe.com