علامت تجاری منشور

روایت ها

متن کامل

آیا خوردن جگرو دل و قلوه و سایر اندام های درونی حیوان مفید است؟



جگر و دل و قلوه

نوشته: Daisy Coyle

برگردان منشور

زمانی اندام های داخلی حیوان منبع غذایی ارزشمند و مغتنمی شمرده می شد. امروزه سنت خوردن اندام ها کمتر طرفدار دارد. در واقع،بسیاری از مردم هرگز این قسمت های حیوان را نخورده اند و ممکن است حتی فکر انجام این کار ناراحتشان کند. اما اندام ها در واقع خیلی مغذی هستند. این مقاله نگاه دقیقی به اندام ها و تأثیر آن ها بر سلامتی، چه خوب و چه بد، می اندازد.


اندام های داخلی حیوان چیست؟


این اندام ها که گاهی به آن ها "احشاء" نیز گفته می شود اندام هایی از حیوانات است که انسان به عنوان غذا آماده و مصرف می کند.

رایج ترین اندام های مصرفی متعلق به گاو، گوسفند، بز، مرغ، و اردک می باشد. امروزه، اکثر این حیوانات برای گوشتشان پرورش داده می شوند که اکثرا" به صورت استیک، خورشتی، آبگوشتی، ماهیچه، و چرخ کرده مصرف می شود و اندام ها غالبا" نادیده گرفته می شوند.

به هر حال، گروه شکارچیان نه تنها گوشت ماهیچه شکار را می خوردند بلکه اندام هایی، مثل مغز، روده، و حتی دنبلان آن ها را هم می خوردند و در واقع، این اندام ها خیلی با ارزش محسوب می شدند.

اندام ها می توانند افزودنی های مهمی به رژیم های غذایی باشند. آن ها پر از مواد مغذی، مثل ویتامین B12 و فولات هستند و نیز منبع عالی آهن و پروتئین می باشند.


انواع آن ها چیست؟


رایج ترین انواع اندام های خوردنی عبارتند از:


اندام ها بسیار مغذی هستند


خصوصیات تغذیه ای اندام ها بسته به منبع حیوانی و نوع اندام کمی متفاوت است. اما اکثر آن هابسیار مغذی هستند. در واقع، بیشتر آنها مغذی تر از گوشت ماهیچه هستند. آن ها به خصوص از لحاظ ویتامین های B، مثل B12 و فولات غنی می باشند. همچنین از نظر مواد معدنی، از جمله آهن، منیزیم، سلنیوم، روی، و ویتامین های محلول در چربی مهم مثل ویتامین های A, D, E و K غنی هستند. علاوه بر این منبع عالی پروتئین می باشند. مهم تر این که، پروتئین حیوانی تمام 9 اسید آمینه اساسی را که بدن برای کار کرد مؤثر لازم دارد تأمین می کند.

صد گرم جگر پخته گاو تأمین کننده موارد زیر است:


فواید اضافه کردن اندام ها به رژیم غذاییتان


خوردن این اندام ها چندین فایده دارد:


آیا خوردن اندام ها کلسترول را افزایش می دهد؟


اندام ها، صرف نظر از منبع حیوانی، غنی از کلسترول هستند. صد گرم از مغز گاو حاوی %1033 از میزان مصرف توصیه شده کلسترول می باشد در حالی که قلوه و جگر به ترتیب حاوی %239 و % 127 می باشند.

بسیاری کلسترول را مربوط به انسداد سرخرگ ها، دارو، و بیماری های قلبی می دانند. به هر حال، کلسترول توسط کبد تولید می شود که وظیفه تنظیم تولید کلسترول بدن را با توجه به میزان مصرف آن در رژیم غذایی به عهده دارد. وقتی غذاهای پر کلسترول می خورید کبد شما با تولید کمتر پاسخ می دهد. بنابراین، غذاهای سرشار از کلسترول تنها اثری جزئی بر سطح کلی کلسترول خون شما دارد. مهم تر این که میزان کلسترول غذا اثری جزئی بر خطر بیماری قلبی شما دارد.

تحلیلی جدید از 40 مطالعه آینده نگر در باره مصرف کلسترول در رژیم غذایی و خطر سلامتی به این نتیجه رسید که در بزرگسالان سالم، کلسترول رژیم غذایی با بیماری قلبی یا سکته مغزی ارتباط قابل توجهی نداشت. معهذا، بنظر می رسد یک زیر گروه از افراد وجود دارند - حدود %30 از جمعیت - که به کلسترول غذایی حساسند. در مورد این افراد، مصرف غذاهای سرشار از کلسترول ممکن است باعث افزایش کل کلسترول آن ها شود.


معایب خوردن اندام ها


اشکال زیادی در ترکیب کردن اندام ها در رژیم غذاییتان وجود ندارد. گفته می شود برخی از افراد ممکن است نسبت به مصرف زیاد آن آسیب پذیر تر باشند و لازم باشد که مصرفشان را محدود کنند.


افراد مبتلا به نقرس باید مصرف متعادلی داشته باشند


نقرس نوع متداولی از آرتریت است که به لحاظ سطح بالایی از اسید اوریک در خون ایجاد می شود و باعث تورم و کم استقامت شدن مفاصل می شود. پیورین های رژیم غذایی اسید اوریک را در بدن بوجود می آورند. اندام ها به خصوص از نظر پیورین بالا هستند بنابراین اگر نقرس دارید مهم است که در خوردن این غذاها اعتدال را رعایت کنید.


زنان باردارباید مراقب مصرفشان باشند


اندام ها، به خصوص جگر، منابع غنی ویتامین A می باشند. در طول بارداری ویتامین A نقشی اساسی در رشد و توسعه جنین ایفا می کند. مؤسسه ملی بهداشت مصرف حد اکثر 10000 واحد بین المللی (IU ) ویتامین A در روز را توصیه می کند چون مصرف بیش از حد موجب نقایص جدی هنگام تولد و ناهنجاری ها شناخته شده است. چنین نقایصی به هنگام تولد شامل نقص قلب، نخاع، لوله عصبی، و اختلالات چشم، گوش ، و بینی، و نقص دستگاه گوارش و کلیه ها می باشد. یک مطالعه گزارش داد که مادران بارداری که بیش از 10000 واحد بین المللی (IU ) ویتامین A را از طریق غذا در روز دریافت می کنند در مقایسه با مادرانی که روزانه 5000 واحد بین المللی (IU ) مصرف می کنند بالاتر از %80 با خطر داشتن کودکی با نقص مادرزادی مواجه هستند. بنابر این، مهم است که بانوان باردار در طول بارداری بر میزان استفاده از اندام ها نظارت داشته باشند، به خصوص اگر از مکمل های حاوی ویتامین A استفاده می کنند.


نگرانی در باره بیماری جنون گاوی


بیماری جنون گاوی که رسما" به عنوان انسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوی شناخته می شود مغز و نخاع دام را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند از طریق پروتئینی به نام پریون که در مغز و نخاع آلوده پیدا می شود به انسان سرایت کند و موجب بیماری نادر مغز به نام نوع جدید بیماری کروتسفلد جیکوب (Creutzfeldt–Jakob) شود. خوشبختانه، تعداد موارد جنون گاوی، از زمان ممنوعیت تغذیه در 1996، کاهش قابل توجهی یافته است. این ممنوعیت، اضافه کردن هر گوشت و احشامی را به خوراک دام غیر قانونی اعلام کرده است.

در امریکا، اجازه داده نمی شود مغز حیوانات در معرض خطر و دام هایی که نشانه هایی از جنون گاوی دارند وارد بازار محصولات غذایی شود. کشور های دیگر هم اقدامات مشابهی انجام داده اند. در اکثر کشورها، خطر جنون گاوی از دام آلوده بسیار پائین است. اما، اگر شما نگرانید می توانید از خوردن مغز و نخاع دام پرهیز کنید.

منبع:authoritynutrition.com