علامت تجاری منشور

روایت ها

متن کامل

چگونه تیروئید را به طور طبیعی شفا دهید



تیروئید


نوشته: Zora Degrandpre



برگردان منشور

غده تیروئید در ابتدای گلو قرار دارد و کمی شبیه یک پاپیون یا پروانه است که در اطراف پایین حلق خم می شود. غده ای بسیار مهم است که تیروکسین تولید می کند، هورمونی که به تنظیم سوخت و ساز بدن، ضربان قلب، و در کودکان به رشد و نموشان کمک می کند. عدم تعادل در تیروئید موجب پر کاری یا کم کاری تیروئید می شود. شما می توانید از عملکرد تیروئیدتان با رژیم غذایی صحیح، ورزش، استراحت، و به حد اقل رساندن استرس در زندگیتان حمایت کنید.


بخش اول: خوردن غذای مناسب


  1. ارتباط بین تغذیه و عملکرد تیروئید را درک کنید. تیروئید بستگی به غذای خوب برای دریافت ید، سلنیوم، و ویتامین هایی دارد که برای عملکرد درستش بدان ها نیاز دارد. بدون توازن مناسب غذایی، تیروئید نمی تواند کارش را به درستی انجام دهد. برای تغذیه وقت بگذارید. اگر چه همیشه آسان نیست اما با تهیه غذای خودتان و تشویق افراد دیگر خانواده به استفاده از یک رژیم غذایی سالم به خودتان و خانواده تان کمک بزرگی می کنید.
  2. خوردن غذای فرآوری شده و از قبل بسته بندی شده را محدود کنید. فرآوری در کل باعث اضافه شدن شکر به غذا می شود که این می تواند مشکلات تیروئید را بد تر کند. کمی تمرین و برنامه ریزی می خواهد اما هرچه بیشتر به پخت و پز از آغاز آن نزدیکتر شوید بهتراست. با استفاده از غذاهای کامل که فرآوری نشده اند اکثر ویتامین های اصلی، مواد معدنی، و سایر مواد مغذی آن ها حفظ می شود. یک حساب سر انگشتی این است که اگر غذا بیش از حد سفید است، مثل نان سفید، برنج سفید، پاستای سفید، نشانه این است که بیش از حد فرآوری شده اند. به جای آن نان گندم کامل، برنج قهوه ای، و پاستای تهیه شده از دانه های کامل بخورید.
  3. میوه و سبزیجات را در رژیم غذاییتان زیاد کنید. در صورت امکان محصولات ارگانیک، محلی، فصلی را انتخاب کنید، هرچه تازه تر بهتر. بیش از حد در مورد منبع سبزیجات نگران نباشید. هر فرآورده ای بهتر از هیچ است، حتی میوه ها و سبزیجات یخ زده هم می توانند برای سلامت شما مفید باشند.
  4. مصرف گوشت را محدود کنید. سعی کنید کمتر گوشت بخورید، به خصوص گوشت قرمز. اگر گوشت می خورید مطمئن شوید گوشت گوساله کم چربی ( ترجیحا" علف خوار، چون میزان چربی امگا 3 و امگا 6 طبیعی آن بیشتر است) و گوشت مرغ بدون پوست است. گوشت هر حیوانی را که مصرف می کنید باید بدون هورمون یا آنتی بیوتیک پرورش یافته باشد. روی بسته بندی اکثر گوشت ها مشخص شده که فاقد هورمون است. اگر مشخص نشده باشد احتمالا" بدون هورمون نیست.
  5. مصرف ماهی را افزایش دهید. ماهی پروتئینی است با کیفیت خوب و اغلب مقادیر زیادی چربی های سالم امگا 3 دارد. ماهی معمولا" کم چربی است و آماده کردن آن آسان است. در انتخاب ماهی مراقب باشید. ماهی حاوی جیوه زیاد ممکن است برای عملکرد تیروئید شما بد باشد.
  6. حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. حبوبات شامل غذاهایی مثل عدس هستند که حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز تیروئید برای ساختن هورمون هستند. آن ها همچنین منبع خوب پروتئینبرای افرادی هستند که مصرف گوشت را کم کرده یا قطع کرده اند.
  7. مصرف شکر و قند را کاهش دهید. برای پایین نگه داشتن سطح قند، از کربو هیدرات های پیچیده مثل غلات کامل استفاده کنید. از قند و شکر و جایگزین آن ها پرهیز کنید. قند ساده، چه به صورت حبه قند یا شربت ذرت حاوی فروکتوز بالا، بسیارشبیه داروی اعتیاد آور است. اگر نمی توانید از چیز های شیرین صرف نظر کنید سعی کنید از گیاه استویا به عنوان جایگزین قند استفاده کنید. بیماران دیابتی لازم است تیروئیدشان کنترل شود. بیماران تیروئیدی هم لازم است قند خونشان کنترل شود چون بسیار رایج است که افرادی هم دیابت و هم تیروئید داشته باشند.
  8. به اندازه کافی ید مصرف کنید. اگر از یک رژیم غذایی استفاده کنید که هم مقداری نمک داشته باشد و هم حاوی مقدار کمی گوشت قرمز باشد احتمالا" مقدار زیادی ید دریافت می کنید. اما اگر به خاطر کنترل فشار خونتان استفاده از نمک را کنار گذاشته اید مطمئن شوید منبع دیگری از ید را جایگزین آن کرده اید. تیروئید برای عملکرد درست، نیاز به ید دارد. اگر لازم شد از مکمل با کیفیتی که حاوی حد اقل %50 ید نیاز روزانه است استفاده کنید. ضمنا" می توانید از منابع ید دار زیر به عنوان مکمل در رژیم غذاییتان استفاده کنید.
  9. از پزشکتان در مورد مکمل های دیگر سئوال کنید. با پزشکتان در مورد فواید استفاده از مکمل روی و سلنیوم، موادی معدنی که برای عملکرد درست تیروئید لازمند، صحبت کنید. همچنین در مورد استفاده از مکمل ویتامین D3 (روزانه 2000 واحد) سئوال کنید. بیماری خود ایمنی با سطوح پایین ویتامین D ارتباط دارد.
  10. آب زیاد بنوشید. همیشه مطمئن شوید که بدنتان دارای آب کافی است. این به بدنتان کمک می کند که به درستی عمل کند و باعث می شود که در کل احساس سلامت کنید.

بخش دوم: ورزش و استراحت


  1. متوجه اهمیت ورزش برای عملکرد تیروئید باشید. ورزش هر روز به مدت 30 دقیقه. لازم نیست ورزشتان شدید باشد یا در یک باشگاه ورزشی انجام گیرد تا مؤثر باشد. 30 دقیقه پیاده روی تند در روز می تواند برای ایجاد تفاوت در سلامتیتان کافی باشد. اگر احساس کردید که احتیاج دارید رژیم ورزشی خود را تشدید کنید می توانید سرعت یا طول راه رفتن خود را اضافه کنید.
  2. از یک کلاس تناسب اندام استفاده کنید. اگر ایجاد انگیزه برای ورزش برایتان مشکل است سعی کنید مشغول تمرین گروهی تناسب اندام شوید. روش هایی برای رسیدن به سلامتی مثل یوگا و نظایر آن وجود دارد که برای فعال بودن و همچنین حفاظت از غده تیروئید، انتخاب هایی عالی هستند. ورزش جریان خون را مرتب می کند و این باعث می شود هورمون تیروئید به تمام سلول ها برسد.
  3. سطح استرس خود را کاهش دهید. زمینه های استرس زای ز ندگیتان را شناسایی کنید و سعی کنید اثر آن ها را کاهش دهید. ممکن است مجبور شوید به خاطر سلامتیتان در مورد تعهداتی که در گذشته کرده اید انتخاب های دشواری بکنید. فنون مراقبه مثل تنفس، تجسم، یا شمارش تنفس را یاد بگیرید.
  4. با استفاده از سیسم چاکرا تجسم کنید. آرام بنشینید و مجسم کنید نوری آبی در محل تیروئید وارد بدن شما می شود. هر بار که نفس می کشید، نور روشن تر و آبی تر می شود و در هر باز دم کمی کم نور می شود. این تجسم را تا جایی که می توانید در ذهنتان نگه دارید اما حد اقل روزی پنج دقیقه آن را انجام دهید. درسیستم باستان انرژی چاکرا، غده تیروئید در چاکرای پنجم است و بوسیله رنگ آبی مشخص شده است.
  5. به خودتان فرصت استراحت بدهید. مطمئن شوید که شب ها و در طول روز خواب کافی می کنید. تیروئید به استرس بسیار حساس است چون یکی از غددی است که به استرس پاسخ می دهد. به همین جهت، تیروئید شما برای راه افتادن مجدد نیاز به زمان دارد. استراحت و تمدد اعصاب زمانی را که تیروئید لازم دازد به آن می دهد.

بخش سوم : درک عملکرد تیروئید


  1. در باره کم کاری غده تیروئید بدانید. عفونت ویروسی، آسیب تشعشع، برخی داروها، بارداری، و سایر علل نادر تر موجب کم کاری غده تیروئید می شود. در خیلی از موارد، کم بودن زیاد ید در بدن می تواند سبب کم کاری تیروئید شود. کم کاری تیروئید با علائم و آزمایش های آزمایشگاهی تشخیص داده می شود. علائم این کم کاری عبارتند از:
  2. در باره پرکاری غده تیروئید بدانید. پرکاری تیروئید اغلب به عنوان بیماری گریوز (Grave’s disease) شناخته می شود. ممکن است بر اثر ندول های تیروئید هم که غده های کوچکی در تیروئید هستند، ایجاد شود. پرکاری تیروئید با علائم و آزمایش های آزمایشگاهی تشخیص داده می شود. عدم درمان پرکاری تیروئید یا درمان ناکافی آن می تواند منجر به مشکلات قلبی، مشکلات استخوانی، و مشکلی بسیار جدی به نام طوفان تیروئید شود. علائم این پرکاری عبارتند از:
  3. چه موقع به دکتر مراجعه کنید. اگر به نظر می رسد علائم تیروئید دارد بد تر می شود، یا شما بعد از 4 تا 6 هفته از تلاش برای درمان طبیعی تیروئید هنوز هم علائم را دارید، به دنبال کمک پزشکی باشید. ابتدا دکتر عمومی خود را ببینید. پس از آن ممکن است لازم باشد به یک متخصص تیروئید مراجعه کنید. اگر مبتلا به کم کاری تیروئید هستید دکترتان به احتمال زیاد هورمون جایگزین تیروئید (لووتیروکسین) تجویز خواهدکرد و اگر به پرکاری تیروئید مبتلا هستید گزینه های متعددی از جمله اشعه درمانی، دارو هایی که تیروئید را مهار می کنند، دارو هایی که هر گونه ضربان نا منظم قلب را درمان می کنند (مسدود کننده های بتا)، و یا جراحی وجود دارد.
  4. به تمرین سلامتیان ادامه دهید. با وجود درمان پزشکی باز هم باید رژیم غذایی و استراحت توصیه شده در این جا را برای کمک به عملکرد سالم تیروئید رعایت کنید. حتما" این مراحل را با پزشکتان در میان بگذارید.
منبع:www.wikihow.com