علامت تجاری منشور

روایت ها

متن کامل

ژلاتین برای چه خوب است؟



ژلاتین


نوشته: Alexandra Rowles



برگردان منشور

ژلاتین یک محصول پروتئینی است که از کلاژن مشتق می شود. به خاطر ترکیب منحصر به فردش از اسید های آمینه، فواید مهمی برای سلامت دارد. ژلاتین نشان داده است که در سلامت مفاصل و عملکرد مغز ایفای نقش می کند و ممکن است ظاهر پوست و مو را بهبود بخشد.


ژلاتین چیست؟


ژلاتین از پخته شدن کلاژن بدست می آید. تقریبا" به طور کامل از پروتئین ساخته شده و ویژگی منحصر به فرد اسید آمینه اش موجب فواید زیاد آن برای سلامت می شود.

کلاژن فراوان ترین پروتئین موجود در بدن انسان و حیوان است. تقریبا" در همه جای بدن پیدا می شود اما بیشتر از همه در پوست، استخوان ها، تاندون ها و رباط ها فراوان است.

کلاژن به بافت ها قدرت و ساختار می بخشد. برای مثال، کلاژن انعطاف پذیری پوست و قدرت تاندون را افزایش می دهد. اما خوردن آن مشکل است چون معمولا" در اجزای نا خوشایند حیوانات پیدا می شود. خوشبختانه، کلاژن را می توان با جوشاندن این اجزا در آب از آن ها استخراج کرد. مردم اغلب این کار را موقع تهیه سوپ با آب گوشت و اضافه کردن عطر و طعم و مواد مغذی انجام می دهند. ژلاتینی که طی این فرایند بدست می آید بی طعم و بی رنگ است. در آب گرم حل می شود و وقتی سرد می شود بافت ژله مانندی پیدا می کند. این باعث شده که به عنوان عامل ژل ساز در تولید مواد غذایی،در محصولاتی چون ژله و پاستیل مفید واقع شود. ضمنا" می تواند به عنوان سوپ استخوان یا یک مکمل استفاده شود.

گاهی اوقات، ژلاتین مجددا" پردازش می شود تا ماده ای به نام کلاژن آب کافت بدست آید که حاوی همان اسید آمینه های ژلاتین است و همان فواید سلامتی را دارد.

اما، در آب سرد حل می شود و شکل ژله درست نمی کند. این بدین معنی است که ممکن است به عنوان مکمل برای برخی از مردم خوش طعم تر باشد.

هم ژلاتین و هم کلاژن آب کافت به عنوان مکمل به صورت پودر یا حبه موجود است. ژلاتین را می توان به صورت ورق هم خرید.

با وجود این، برای گیاهخواران مناسب نیست چون از اجزای حیوان تهیه می شود.


تقریبا" تمامی آن از پروتئین ساخته شده


ژلاتین %98 تا %99 پروتئین است. اما، پروتئین ناقصی است چون حاوی تمامی اسید آمینه های ضروری نیست. خصوصا" این که حاوی تریپتوفان، اسید آمینه ضروری، نیست. با این حال این مسأله ای نیست چون بعید است که شما ژلاتین را به عنوان منبع پروتئین تنها بخورید. تریپتوفان را می توان از سایر غذاهای غنی از پروتئین هم بدست آورد.

فراوان ترین اسید آمینه های ژلاتین پستانداران عبارتند از:

ترکیب دقیق اسید آمینه بسته به نوع بافت استفاده شده حیوان و روش آماده سازی متفاوت است.

جالب توجه است که ژلاتین، غنی ترین منبع اسید آمینه گلیسین می باشد که برای سلامتی بسیار مهم است. مطالعات نشان داده است که گرچه بدن می تواند آن را بسازد اما معمولا" به قدر نیاز نیست. این بدین معنی است که خوردن مقدار کافی آن در رژیم غذایی حائز اهمیت است.

محتوای مغذی 1 تا 2 درصد باقیمانده متفاوت است اما شامل آب و مقدار کمی از ویتامین ها و مواد معدنی مثل سدیم، کلسیم، فسفر، و فولات است. اما به طور کلی، ژلاتین منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی نیست بلکه فواید سلامتیش به خاطر مشخصات منحصر به فرد اسید آمینه آن است.


ژلاتین ممکن است سلامت مفاصل و استخوان ها را بهبود بخشد


تحقیقات زیادی به بررسی تأثیر ژلاتین بر درمان مشکلات مفصل و استخوان، مثل ورم مفاصل و استخوان ها، پرداخته است. ورم مفاصل و استخوان ها یا آرتروز رایج ترین فرم آرتریت است. این وقتی اتفاق می افتد که غضروف ضربه گیر بین مفصل ها خراب شده و باعث درد و خشکی می شود.

در یک مطالعه، به 80 نفر از افراد مبتلا به آرتروز برای 70 روز، مکمل ژلاتین و یا دارونما داده شد. آنهایی که ژلاتین استفاده کرده بودند کاهش قابل توجهی در درد و خشکی مفاصل را گزارش دادند.

در مطالعه دیگری، به 97 ورزشکار به مدت 24 هفته، مکمل ژلاتین و یا دارونما داده شد. آنهایی که ژلاتین استفاده کرده بودند در مقایسه با آنهایی که دارو نما مصرف کرده بودند چه در زمان استراحت و چه هنگام فعالیت کاهش قابل توجهی در درد و خشکی مفاصل داشتند.

یک مطالعه مروری نشان داد که در درمان درد، ژلاتین برتر از دارونما بوده است. اما این مطالعه نتیجه گرفت که شواهد برای توصیه استفاده از ژلاتین به مردم برای درمان آرتروز کافی نیست.

تنها عوارض جانبی گزارش شده از مصرف مکمل های ژلاتین طعم نامطبوع و احساس سیری است. در عین حال، شواهدی دال بر اثرات مثبت آن ها بر مشکلات مفصل و استخوان وجود دارد. بنابراین، اگر با این مشکلات مواجه هستید شاید امتحان کردن مکمل های ژلاتین ارزش داشته باشد.


ژلاتین ممکن است ظاهر پوست، مو، و ناخن ها را بهبود بخشد


مطالعات انجام شده بر روی مکمل های ژلاتین، نتایج مثبتی را در ارتباط با بهبود ظاهر پوست، مو، و ناخن ها نشان داده است. در یک مطالعه زنان می بایست حدود 10 گرم از کلاژن خوک یا ماهی را می خوردند (یادتان باشد که کلاژن ماده اصلی ژلاتین است). زنان بعد از 8 هفته ازمصرف کلاژن خوک %28 افزایش رطوبت در پوست، و پس از 8 هفته از مصرف کلاژن ماهی، %12 افزایش رطوبت را در پوستشان تجربه کردند. در بخش دوم همین مطالعه، از 106 زن خواسته شد 10 گرم کلاژن ماهی و یا یک دارونما را به مدت 84 روز مصرف کنند. این مطالعه نشان داد که تراکم کلاژن پوست شرکت کنندگان در گروه مصرف کننده کلاژن ماهی در مقایسه با گروه دارونما افزایش قابل توجهی داشته است.

تحقیق همچنین نشان می دهد که مصرف ژلاتین، رشد و ضخامت مو را هم بهبود می بخشد. در یک مطالعه به 24 نفر افراد مبتلا به طاسی به مدت 50 هفتی مکمل ژلاتین و یا دارونما داده شد. در گروهی که ژلاتین مصرف کرده بودند تعداد موها %29 افزایش یافت در مقایسه با گروه دارونما که این رقم فقط %10 بود. حجم مو هم در گروه مکمل ژلاتین %40 افزایش و در گروه دارونما %10 کاهش را نشان داد.

مطالعه دیگری نتایج مشابهی را گزارش داد. به شرکت کنندگان 10 گرم ژلاتین در روز داده شد که نتیجه آن افزایش حدود %11 ضخامت موی آن ها بود.

برخی مطالعات اولیه نشان داده است که مصرف یک مکمل ژلاتین، ناخن های شکننده را تقویت می کند. در یک مطالعه به 15 نفر با ناخن های شکننده به مدت یک ماه 2 گرم ژلاتین در روز داده شد. به سختی ناخن آن ها در مقایسه با گروه دارونما به طور متوسط %102 افزوده شد.


ژلاتین ممکن است عملکرد مغز و سلامت روانی را بهبود بخشد


ژلاتین از لحاظ گلیسین که به عملکرد مغز مرتبط است بسیار غنی می باشد. یک مطالعه نشان داد که مصرف گلیسین حافظه و جنبه های خاصی از توجه را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

مصرف گلیسین با بهبود برخی اختلالات روانی مثل اسکیزوفرنی هم مرتبط دانسته شده. گر چه کاملا" روشن نیست چه چیز باعث اسکیزوفرنی می شود، ولی محققان معتقدند عدم تعادل اسید آمینه در آن نقش دارد.

گلیسین یکی از اسید های آمینه است که در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی مورد مطالعه قرار گرفته است، و مکمل های گلیسین نشان داده اند که از برخی از علائم کاسته اند. ضمنا" نشان داده اند که علائم اختلالات وسواس فکری و عملی و اختلالات بدشکلی جسمی را کاهش داده اند.


ژلاتین ممکن است به کاهش وزن کمک کند


ژلاتین، بسته به این که چگونه تهید می شود، عملا" فاقد چربی و کربوهیدرات است بنابر این بسیار کم کالری است. مطالعات نشان می دهد که حتی ممکن است در کاهش وزن به شما کمک کند. در یک مطالعه، به 22 نفر هرکدام 20 گرم ژلاتین داده شد. در نتیجه آن ها با افزایش هورمونی که معروف است اشتها را کم می کند مواجه شدند و گزارش دادند که ژلاتین به آنها کمک کرده احساس سیری کنند. بسیاری از مطالعات نشان داده که یک رژیم غذایی پر پروتئین می تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید. اما به نظر می رسد نوع پروتئینی که می خورید نقش مهمی ایفا می کند.

در یک مطالعه دیگر به 23 نفر افراد سالم به مدت 36 ساعت ژلاتین و یا کازئین که در شیر پیدا می شود، به عنوان تنها پروتئین موجود در رژیم غذائیشان داده شد. محققان دریافتند که ژلاتین جلوی گرسنگی را %44 بیشتر از کازئین می گیرد.


سایر فواید ژلاتین


تحقیقات نشان می دهد که خوردن ژلاتین ممکن است فواید سلامتی دیگری هم داشته باشد.


ممکن است به خوابیدن شما کمک کند


در چندین مطالعه نشان داده شده اسید آمینه گلیسین که در ژلاتین فراوان است به بهبود خواب کمک می کند. در دو مطالعه با کیفیت بالا، شرکت کنندگان قبل از خواب 3 گرم گلیسین مصرف می کردند. خواب آن ها کیفیت به طور چشمگیری بهبود یافت، راحت تر به خواب رفتند، و روز بعد کمتر خسته بودند.


می تواند به دیابت نوع 2 کمک کند


ژلاتین می تواند به کاهش وزن کسانی کمک کند که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و در آن چاقی یکی از عوامل عمده خطر محسوب می شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که مصرف ژلاتین ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند قند خونشان را کنترل کنند.

در یک مطالعه، به 74 نفر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 روزانه 5 گرم گلیسین و یا دارونما داده شد. بعد از سه ماه میزان هموگلبین A1C یا متوسط ​​سطح قند خون گروهی که گلیسین را دریافت کرده بود در طول زمان پائین تر بود و التهاب هم کاهش یافته بود.


ممکن است به بهبود سلامت روده کمک کند


ژلاتین ممکن است نقش مهمی هم در سلامت روده ایفا کند. در مطالعاتی که بر روی موش انجام گرفته نشان داده است که ژلاتین به محافظت دیواره روده از آسیب کمک می کند، گرچه کاملا"روشن نیست که چگونه این کار را می کند.

یکی از اسید آمینه های موجود در ژلاتین، به نام اسید گلوتامیک، در بدن تبدیل به گلوتامین می شود. در مطالعات نشان داده شده که گلوتامین یکپارچگی دیواره روده را بهبود بخشیده و به پیشگیری از روده نشتی کمک می کند. روده نشتی وقتی پیش می آید که دیواره روده نفوذپذیر می شود و به باکتری ها و مواد دیگر اجازه می دهد از روده وارد جریان خون شوند، فرآیندی که به طور معمول نباید اتفاق بیفتد. این چیزی است که موجب مشکلات رایج روده، مثل سندرم تحریک پذیر روده می شود.


ممکن است آسیب کبد را کم کند


بسیاری از مطالعات اثر محافظتی گلیسین را روی کبد بررسی کرده اند. نشان داده شده که اسید آمینه ای که در ژلاتین فراوان است به موش هایی که آسیب کبدی مرتبط با الکل دارند، کمک می کند. در یک مطالعه، موش هایی که گلیسین دریافت کرده بودند آسیب کبدیشان کاهش یافته بود.

علاوه براین، مطالعه ای بر روی خرگوش هایی که آسیب کبدی داشتند نشان داد که دادن گلیسین عملکرد کبد و جریان خون را افزایش می دهد.


ممکن است رشد سرطان را کند کند


مطالعات اولیه بر روی سلول های انسان و حیوان نشان می دهد که ژلاتین ممکن است رشد برخی از سرطان ها را کند نماید.

در مطالعه ای بر روی سلول های سرطانی انسان در لوله های آزمایشگاهی، ژلاتین پوست خوک رشد سلول های سرطان معده، روده بزرگ، و خون را کاهش داد.

مطالعه دیگری نشان داد که ژلاتین پوست خوک، عمر موشهای دارای تومور سرطانی را طولانی تر کرده است.

علاوه بر این، مطالعه ای بر روی موش های زنده نشان داد که اندازه تومور در حیواناتی که با گلیسین تغذیه شده بودند %50 تا %75 کمتر بود.

به هر حال، قبل از هر گونه توصیه ای لازم است در این خصوص تحقیق خیلی بیشتری شود.



منبع: authoritynutrition.com